Hem- och konsumentkunskap / Min historia

Att arbeta 100% som Hkk-lärare

Det var så fruktansvärt roligt, jag älskade allt med jobbet! Mina kollegor, mina elever, det jag lärde ut, skolmiljön, min sal. Det riktigt bubblade om mig alla nya idéer jag hade för ämnet. Till skillnad från när jag började på skolan och var helt slutkörd så hade jag nu tvärtom oändligt med energi att ta mig an mitt nya uppdrag. Jag kände mig så levande! 

Jag bytte ut recept som jag (och eleverna) inte gillade. Tidigare hade eleverna fått en Hkk-bok som de jobbade i, de fick läsa på sidor i den och därefter fick de ett stort prov som vi rättade och satte poäng på. De eleverna som var duktiga i skolan fixade detta utan några problem, men de som hade det kämpigt i skolan och de som hade det svårt med sin läsning fixade inte det här. Jag köpte in vår läromedelsbok på cd-skivor som jag kunde låna ut till eleverna med läs och skrivsvårigheter och de blev sååå glada. Jag skapade PowerPoints utifrån texterna i Hkk-böckerna och det blev ett förenklat material som jag märkte att alla elever hade nytta av. Jag skapade bedömningsmatriser så de skulle få koll på vad jag bedömde och konkret visste vad de behövde lära sig och redovisa för att klara målen.  

Jag upptäckte att det gjorde att eleverna började tycka det var roligare nu när det blev mer lättbegripligt och de fick en morot i att plugga på då det kändes som mål de faktiskt skulle kunna uppnå.  

Jag var så stolt över det arbetet jag gjort så vid varje medarbetarsamtal och lönesamtal så kom jag med en hög material som jag arbetat fram, jag ville visa vilket jobb jag lagt ner och vilken framgång det blivit för mina elever, jag var såååå stolt!  

Jag började ju i slutet av en termin så tiden gick alldeles för fort tills det var dags för sommarlov, jag hade ju nyss börjat och hungrade efter mer! 

Lämna ett svar