Hem- och konsumentkunskap / Mat som medicin / Min historia / Självkärlek

Matlagning på stormkök 

Min hkk kollega som gått i pension var engagerad i miljöfrågor och hade fått bidrag till hemkunskapen då skolan fått en miljöcertifiering. Pengarna fanns kvar när jag kom tillbaka efter föräldraledigheten och jag valde att investera mycket av dem i stormkök till skolan. Tänk alla elever som lever i en familj med dålig ekonomi och som aldrig har råd att åka iväg på semester, tänk om man kunde inspirera dem att komma ut till skogen, ut på äventyr i närområdet, laga mat utomhus, kanske tälta en natt? Mitt mål är att en lektion per årskurs ha utomhusmatlagning och eleverna älskar det! De tycker att det är sååå skoj! Det brukar vara en ny grej för många elever första lektionen med matlagning på stormkök och det känns så fint att få vara den som inspirerar till matlagning utomhus.  

Vi brukar förbereda alla ingredienser inne i hkk-salen och så tar vi med oss allt ut till cykelvägen vi har utanför salen där vi radar upp våra stormkök, när maten är klar så brukar eleverna tycka att det är mysigt att stanna kvar ute och äta. När de ätit klart så tar vi med oss allt in igen och diskar och fixar iordning.  

Förra året införde idrottslärarna och jag ett samarbete som var otroligt lyckat! Eleverna förberedde matpåsar på en hkk-lektion och jag hade tagit fram en checklista så eleverna kunde bocka av allt som skulle fixas. Menyn blev soppa (de fick välja mellan en tomatsoppa med pasta och en potatis och purjolökssoppa), pinnbröd samt en äppelwok med vaniljsås. På avresedagen kånkade vi ner allt till bussen som tog oss vidare till Kyrkekvarn, ett ställe i närområdet där de hyr ut kanoter. Vi hade gjort matlag/kanotlag och så paddlade vi ut till en halvö. Där lagade eleverna soppa, bakade pinnbröd över öppen eld samt tillagade äppelwok på en Muurika. De diskade av sina redskap i sjön. Idrottslärarna hade fixat ett teoretiskt arbete kring friluftsliv som eleverna arbetade med på hemmaplan innan paddlingsdagen. I arbetet så hade de gjort en plan över vad man ska tänka på inför paddlingen samt vilka kläder och utrustning man behöver ha med sig, de skulle efter utflykten göra en utvärdering hur det gått. Vi paddlade därefter hem och alla elever gick upp till hkk-salen och diskade klart sin utrustning och sedan var de klara för dagen. Såååå roligt projekt! Det var ett av de roligaste samarbetena jag haft under mina år som lärare.  

Att vara ute i naturen är ju bra för både kropp och själ. Vi har en fantastisk natur i Sverige och det är ju något som fler borde njuta av och uppleva. Att ta med sig matlagningen ut i naturen gör ju att man kan vara ute en längre tid samt få en annan naturupplevelse än vad man annars haft.  

Även våran folkhälsomyndighet belyser vikten av friluftsliv för ökad folkhälsa då vi mår bättre både fysisk och psykisk av att vistas ute bland skog och mark.

Lämna ett svar