Andlighet / Boktips / Hållbar konsumtion / Hem- och konsumentkunskap / HSP/ Highly Sensitive Person/ Högkänslig / Mat som medicin / Min historia / Självkärlek / Träning

De 30 nycklarna till förundran – del 2

Fortsättning av Maria Borelius “Förundran: De 30 nycklarna till djupare stressläkning, återhämtning och att lära sig njuta mer”.

Förundran : de 30 nycklarna till djupare stressläkning, återhämtning och att lära sig njuta mer
  1. Gör en spellista med förundransmusik – Musik kan skapa i gång massa olika processer i vår kropp. Det kan minska stressen, vi kommer i kontakt med våra känslor, minnen från förr kan poppa upp. Vi kan anpassa musiken efter sinnesstämning och vi kan påverka frekvensen i våra kroppar med vilken musik vi lyssnar på. Att jag har med musik i min blogg är för att det är ett kraftfullt verktyg för mig och har varit så länge jag minns. Jag har alltid älskat att sjunga, trots att jag inte sjunger bra, ha, ha, ha. Men det spelar inte så stor roll, jag sjunger ändå. Jag anpassar musiken till min sinnesstämning antingen för att förstärka den eller att bryta den. Om jag känner mig nedstämd och behöver få ut ledsamheten ur systemet så blir det depplåtar. Om jag känner för att bli på bättre humör så blir det låtar som höjer min frekvens och som jag blir på bra humör av. Kommer ha ett eget inlägg om musik framöver då det finns så mycket att skriva om det.
  2. Dopaminfasta- Att ta en paus från sociala medier under en dag och komma bort från ”kickarna” som sociala medier ger. Att aktivt välja att inte hålla på med det till förmån för att umgås med andra människor, bada, ta en promenad och connecta inåt under en dag. För min egen del så är detta ett utvecklingsområde… jag hamnar sällan och scrollar i sociala medier under lång tid, då jag känner att jag inte har tid med det. Jag lyssnar ofta på ljudböcker och musik från mobilen så den hänger med mig typ hela tiden, så ja, detta är något jag skulle kunna bli bättre på.
  3. Skapa en matritual- Att inte fastna i VAD man ska äta utan se maten från ett större sammanhang och känna tacksamhet kring maten och det man har på sin tallrik. Det här försöker jag lära ut på mina Hkk-lektioner. Att man ska se historiken bakom att maten är där. Att människor har odlat, fraktat och tagit fram maten och råvarorna. Att vilka val vi gör i affären påverkar andra människor, djur och vår planet. Att äta mat utifrån regnbågens alla färger för att skapa en vacker måltid som är vacker för ögat men även som ger näring och energi till kroppen. Att duka upp maten på vackra tallrikar för en vacker dukning sätter med guldkant på måltiden. Detta anammade jag för länge sedan när jag varje månad när lönen kom köpte någon nytt i min serie från GreenGate samt när jag fyllde år och vid jul önskade mig porslin från serien. Jag använder mitt fina porslin till vardags då jag inte vill ha porslin som bara används några få tillfällen per år, jag vill njuta av det vackra varje dag. Att äta och njuta av maten är med viktig. Själv så äter jag suuuperlångsamt och har alltid gjort. Jag tuggar och tuggar, ha, ha, ha. Det blev ännu längre måltider när jag började äta så mycket grönsaker, det tar verkligen tid att tugga i sig massa fibrer, ha, ha, ha. Varje dag i matsalen så brukar jag kunna sitta med två till tre olika grupper av elever, de äter så fort och jag har bara kommit en bråkdel genom maten när de är klara och går och då brukar jag kunna byta bord och sätta mig med några andra och fortsätta min måltid. Det här är en viktig nyckel för mig och mitt inre lugn att inte stressa genom maten utan att stanna upp, och njuta.
  4. Ta en walkabout- Att ge sig ut på en längre vandring, att bli ett med naturen och leva i den under en lite längre period, antingen ensam eller ihop med andra. Här kan man nog känna förundran, när man höjer blicken och skådar allt det vackra.
  5. Golden Hour- Maria förespråkar att man kan fånga morgondagen och skapa förundran från start när man kommer upp ur sängen. Ett bra sätt är en morgonpromenad i naturen och se soluppgången. I nästan alla religiösa och andliga sammanhang så har morgnar en andlig klang. Jag kan inte annat än att hålla med. Kommer ha ett eget inlägg framöver om just mina tidiga morgnar och vilken magi de ger för mitt liv, men det ryms inte här och jag är inte riktigt där än i livet vid denna tidpunkt. När man är ute på promenad på morgonen så känns luften lätt och fylld av energi och negativa joner. Det har tydligen gjorts en del studier på negativa joner och hälsa där man sett effekt på mentala förmågor som att kunna rita spegelvänt, reaktionsförmåga och hörselförmåga. Det verkar som vår sinnesapparat är påslagen under de tidiga morgontimmarna och här kan jag bara intyga att så är fallet. Det finns ingen tid på dygnet som min hjärna är så klar som under mina tidiga morgnar, jag visste inte ens att min hjärna kunde vara så klar, ha, ha, ha. Så att sova bort den magiska tiden på morgonen som har blivit min bästa stund på dagen finns liksom inte på kartan längre.
  6. Opera – Här är en punkt som jag inte hittat in i, men det har Maria och ni är säkert ett gäng till där ute som hittat grejen med Opera och hur det skapar en förundran hos er… fast… jag har aldrig snubblat in på det, så vem vet… det kanske är min grej att lyssna på om jag testar… men känner inget inre driv att göra det just nu… och då är inte det rätt för mig i livet här och nu. Men vi får se vad framtiden erbjuder.
  7. Läs Böcker – Ha, ha, ha, här har vi en punkt jag däremot verkligen snubblat in på, shit vad jag älskar böcker! Snacka om att hitta in på ett spår som berikar livet något enormt och som skapar nya tankar vilket leder till nya förändringar. Att läsa håller igång hjärnan och minskar risken för Alzheimers, minska risken för depression, om man tar in böcker som kvällsritual så kommer man lättare ner i varv och har bättre förutsättningar för en god natts sömn.
  8. Grönt är skönt- Att grönsaker är bra för den fysiska hälsan är nog inte heller någon nyhet för någon?! Det finns en liten studie som gjort berättar Maria om att människor som åt grönsaker även mådde bättre psykiskt då de var mindre sorgsna, ångestfyllda, hade högre självförtroende samt att de allmänt skattade sin livskvalitet som högre, men hon är med kritisk kring huruvida det var grönsakerna som gjorde skillnaden. Människor som äter mycket grönsaker kanske tar hand om sin hälsa även på andra delar av sitt liv och då är det svårt att veta vad det är som gör att de mår bättre psykiskt. Jag kan ändå relatera till detta själv. Jag har under den här resan blivit mer trygg i mig själv och liksom landat i mig på ett sätt som jag inte trodde för några år sedan var möjligt att göra. En pusselbit i mitt mående är helt klart kosten och jag äter mellan 500–700 gram frukt, bär och grönt varje dag och har gjort det i rätt många år nu. Om man inte äter mycket av den här varan så är mitt tips att ”börja lägga till” vid varje måltid. Oavsett om det är frukost eller mellanmål så lägg till nyttigheter av alla de slag.
  9. Bada utomhus – året runt – Japp, check på den med. Kommer ha ett eget inlägg om vinterbad framöver, men det har skapat en frihetskänsla att inte begränsa sig till årstid och se det som ett hinder att bada och omslutas av vatten från sjöar eller hav. Jag har tack vare vinterbadandet lärt mig kontrollera andningen på ett otroligt sätt vilket gör att jag till vardags när jag känner de första signalerna på ångest i bröstet kan fånga upp ångesten innan den utvecklas till kraftig ångest. Jag kan observera ångesten och tankarna jag har för stunden och byta ut mina tankar samtidigt som jag lärt mig andas bort ångesten och skapa en annan känsla i kroppen. Jag har mitt vinterbadande att tacka för att jag lärt känna mitt andetag på en djupare nivå. Jag älskar att ligga på spikmatta och vinterbad ger samma känsla fast i heeeela kroppen, spikmatta ger ju bara den känslan på det området där piggarna möter huden.
  10. Jobba med mer flow – Vi föds alla med olika talanger och vi är bra på olika typer av saker. När vi gör något som vi passionerat älskar så kan vi hamna i tillstånd av ”flow”. Vi försvinner då in i det vi gör och liksom går in i vår bubbla. Det är bra att lära känna sig själv och veta vad man går i gång på och vad som är din talang och göra mer av den varan. Om du inte vet så kan du fråga folk i din omgivning, ibland har andra lättare att se dina talanger och styrkor än vad man själv har. I livets skola så misslyckas vi ibland med saker och allt blir inte som vi tänkt oss, här är det viktigt att vi tar lärdom av vårt misslyckande och går vidare så vi inte fastnar i vårt misslyckande för länge. Ibland när man har mål man vill nå så kan det vara bra att sätta ihop sitt eget team då olika människor har olika talanger och styrkor och då kan man skapa flow tack vare det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *