Boktips / Handeksem/Allergi / HSP/ Highly Sensitive Person/ Högkänslig / Mat som medicin / Min historia / PMS/PMDS / Självkärlek

Hälsobalansen

I väntan på mitt läkarbesök på Hudkliniken så snubblade jag in på den brittiske läkaren ”Doktor Rangan Chatterjee” och hans bok ”Hälsobalansen: 4 nycklar till ett bättre liv- hur du vilar, äter, tränar och sover dig friskare”. Jag slukade alla böcker jag kunde hitta inom detta tema för att se om jag kunde hitta något nytt tips på hur jag kunde läka mig själv.

Det stod så mycket klokt i boken och till skillnad från läkaren som jag mötte några år tidigare som skrev ut en kortisonsalva för mina eksem så skriver Rangan i sin bok ”läkarboken säger åt oss att skriva ut steroidsalva mot utslagen, men de är bara symptom”. Han beskriver vidare att det finns många orsaker till att man kan ha eksem, bland annat ett överaktivt immunsystem som i sin tur kan bero på födoämnesintolerans, onormal tarmflora eller till och med höga halter av stressnivåer. ”Varför inte behandla dessa problem i stället för utslagen och bli av med eksemet för gott?!

Fatta att jag kände att jag kommit såååå rätt i mitt sökande! Hela min jakt de här åren grundande sig i att jag ville hitta grundorsaken till att jag ens hade en reaktion och försöka läka den inifrån med ett holistiskt synsätt.

I boken fick jag även läsa att om han får en patient med exempelvis ledvärk, huvudvärk eller eksem så brukar han be patienten sluta med glutenrika spannmål i fyra veckor då många reagerar på dessa livsmedel utan att veta om det. Om man eliminerar dem ur kosten så kan inflammationen minska i stor omfattning.

Det var ju inte direkt första gången jag läst att gluten inte är bra för tarmfloran… det brukar de ta upp när jag läst på om antiinflammatorisk kost men även Paleo är ju inte för spannmål. Men jag älskar saker som har gluten i sig, så under den här tiden så löste jag det med att jag bakade eget bröd med mycket fibrer i sig så fick jag ju ändå i mig fibrer som i sin tur är bra för tarmfloran. Jag hade även minskat på mitt intag av gluten och åt inte pasta så mycket som tidigare och när jag åt pasta så var det bara en lite hög på tallriken till skillnad från tidigare. Men att ta steget att inte äta gluten hade jag faktiskt inte testat.

Fyra veckor utan gluten kändes ju som jag borde kunna fixa. Jag gillar ju utmaningar och detta skulle verkligen bli en utmaning för mig. Jag var desperat och redo att testa hans råd.

Han skrev även om att om man har problem med eksem så kan man även sluta med mejeriprodukter under fyra veckor. Vissa personer verkar inte ha några problem alls med mejeriprodukter utan tvärtom kan uppnå hälsovinster av att äta dem men för många så ger de negativa effekter. Han skrev att åtminstone 75% av världens befolkning tros vara intoleranta mot laktos (som är en sockerart som finns i mjölk och ost). Han berättade om flera av hans patienter som slutat med mejeriprodukter blivit förbluffade när deras symptom de levt med i åratal plötsligt försvunnit bara genom att eliminera mjölkprodukter ur sin kost.

Han berättade om en patient som lidit av kraftig halsbränna och en långdragen torrhosta i flera år och som använt läkemedel av olika slag för att få bukt med sina problem, besökt ett dussin specialister och gjort fyra endoskopier och hade ett olidligt vardagsliv med sina problem. Efter tre veckor med elimineringskost hade hans problem försvunnit helt. När han sedan försökte återinföra de livsmedel han tagit bort så kom problemen tillbaka igen så för honom var det en självklarhet att fortsätta leva utan den kost som orsakade hans problem.

Rangan berättade att han har sett besvär som återkommande infektioner i bihålor eller halsmandlar, hudåkommor som eksem, migrän, IBS och halsbränna, slembildning och jobbiga humörsvängningar försvinna när patienter utesluter livsmedel med gluten och mjölkprotein.

Jag funderade även om humörsvängningar man har med hormonella besvär kunde vara till hjälp av elimineringskost för de som fortfarande tampas med PMS/PMDS?

Han förespråkar inte hårt processade glutenfria produkter utan att man äter naturligt glutenfria livsmedel.

Han tar även upp om socker i boken och att det med kan öka inflammation i kroppen… inte heller detta var ju något nytt för mig.

Att min kropp med mådde bra utan mejeriprodukter var det inget snack om, jag nickade instämmande när jag läste det han skrev om mejeriprodukter. För mig var inte det något problem då jag i den här vevan åt mejerifritt, men glutenfritt hade jag ju aldrig testat så det blev mitt nästa steg.

Om man ska testa att utesluta livsmedel så kan det vara klokt att utesluta en sak åt gången… annars vet man ju inte vilken effekt respektive sak gör… Eller om man äter enligt AIP… då gör man tvärtom… man äter väldigt få saker för att sedan slussa in sak för sak och på så sätt se hur kroppen reagerar… men det kommer jag till senare i bloggen.